De discussie bevat de interpretatie en verklaring van resultaten. Je onderzoek en de resultaten daarvan worden besproken en vergeleken met literatuur op dit onderwerp.

De discussie bevat de interpretatie en verklaring van resultaten. Je onderzoek en de resultaten daarvan worden besproken en vergeleken met literatuur op dit onderwerp.

In de discussie interpreteer je de resultaten. Dit houdt in dat je een conclusie bindt aan de gemeten waarden, of een conclusie trekt uit de onderwerpen die in je onderzoek zijn besproken. In de conclusie mag je geen nieuwe informatie aandragen, dus de discussie is de plek om uit te leggen hoe je tot de conclusie gekomen bent.

Heb je een experiment of meting gedaan, dan is de discussie ook de plaats om de methodiek te bespreken. Wat zijn de voordelen en nadelen van de gebruikte methodiek en wat kan er volgende keer beter? Hier hoort ook een foutenanalyse bij. Wat ging er mis en wat is de precisie of betrouwbaarheid van je onderzoek?

Daarnaast vergelijk je in de discussie je resultaten en onderzoek met soortgelijke onderzoeken, en met de hypothese of onderzoeksvraag. Komt jou onderzoek overeen met soortgelijke onderzoeken? Hoe heeft jou onderzoek de onderzoeksvraag beantwoordt?

Soms is er in de discussie ook ruimte voor eigen mening, maar dit hangt af van de opdracht en van je docent. Op de middelbare school wordt vaak een eigen mening gevraagd, daarna wordt het niet meer op prijs gesteld. Had je deze uitkomst van het onderzoek verwacht? Wat vond je moeilijk, waar heb je iets van geleerd?

De volgende zaken kunnen voorkomen in een discussie:

  • interpretatie van resultaten
  • verklaring van resultaten
  • vergelijking met literatuur
  • vergelijking met soortgelijke experimenten
  • eigen mening
  • opmerking over methodiek
  • tekortkomingen
  • suggesties voor de toekomst
  • uitleg van resultaten
  • vergelijking met hypothese/onderzoeksvraag/verwachting
  • foutenanalyse

Lees meer